Čínsky dopyt po rope sa zotavil na úroveň viac ako 90% v porovnaní v úrovňou pred pandémiou koronavírusu začiatkom tohto roka. Je to prekvapivo silné oživenie, ktoré by sa mohlo odraziť v treťom štvrťroku.
Rozsiahle obmedzenia s cieľom obmedziť šírenie vírusu si vyžiadali mimoriadne vysoké poplatky na trhoch s ropou, ktoré do polovice apríla vymazali zhruba 70 % z globálnych cien a viedli k obrovským nárastom zásob ropy a paliva na celom svete.
„Keď si uvedomíte, že dopyt po rope v Číne – prvej krajine zasiahnutej vírusom – klesol vo februári o viac ako 40 %, tak miera, v akej sa vracia späť, poskytuje dôvod na určitý optimizmus v súvislosti s trendmi oživenia hospodárstva a dopytu na iných trhoch, ako je Európa a Severná Amerika,“ povedal Jim Burkhard, viceprezident IHS Markit, analytickej spoločnosti špecializovanej na riešenia pre priemysel.
Kým ropní analytici súhlasia s tým, že dopyt Číny vzrastá, odhady sa líšia z hľadiska stupňa a trvania. Wood Mackenzie očakáva, že čínska spotreba ropy v druhej polovici roka vzrastie o 2,3 % na 13,6 milióna barelov za deň (bpd) za rovnaké obdobie minulého roka. Dôvodom na očakávaný rast je zvýšená doprava a priemyselné využitie.
Do tretieho štvrťroka by čínsky dopyt po benzíne mohol prekonať rovnaké obdobie minulého roka o 3 % na 3,5 milióna bpd, zatiaľ čo spotreba nafty by sa mohla v tom istom období zvýšiť o 1,2% na 3,4 milióna bpd.
Na rozdiel od toho Medzinárodná energetická agentúra (IEA) vo svojej májovej správe uviedla, že dopyt Číny podľa jej analytikov klesne v druhom polroku o 5% na 13,2 milióna bpd.
Napriek rozdielnym názorom panuje silná zhoda v tom, že sa očakáva intenzívnejšia spotreba benzínu aj nafty, keďže stále viac ľudí je „v pohybe“ a to isté sa očakáva aj od oživenia priemyslu.
Čína nakupuje, bodaj by nie, pri tak nízkej ...
Celá debata | RSS tejto debaty