Niekoľkodňové zablokovanie Suezského prieplavu obrovskou kontajnerovou loďou nárast ceny ropy nespôsobil. Príčinou sú rastúce počty pozitívnych prípadov COVID-19 v Európe a vysoký stav zásob. Oživenie dopyt po rope sa zatiaľ nekoná.
Ceny ropy minulý štvrtok oslabili kvôli pochybnostiam o rýchlosti oživenia svetového dopytu po rope napriek tomu, že zostáva zablokovaný Suezský prieplav, ktorý obmedzuje dodávky kľúčovou obchodnou cestou.
Úrad pre Suezský prieplav v rovnaký deň uviedol, že dočasne pozastavil dopravu, zatiaľ čo osem remorkérov pracovalo na vyslobodení uviaznutej kontajnerovej lode, ktorá narazila na plytčinu, a zablokovala kanál, ktorý je jednou z najdôležitejších svetových ropných prepravných trás.
„Cez kanál prechádza okolo 10% svetového obchodu s ropou z mora, zatiaľ čo okolo 8% svetového obchodu s LNG kanál tiež využíva,“ uviedli analytici spoločnosti ING vo svojom výskume. „Je zrejmé, že čím dlhšie toto narušenie trvá, tým je pravdepodobnejšie, že sa rafinéri / kupujúci budú musieť obrátiť na spotový trh, aby zabezpečili dodávky odinakiaľ.“
Nie je pravdepodobné, že niekoľkodňové oneskorenia prepravy ropy alebo produktov cestujúcich cez Suezský prieplav do Európy a USA budú mať dlhodobý vplyv na ceny. Viac znepokojujúce je rastúci počet prípadov Covid-19 v Európe, nehovoriac o rozvíjajúcich sa gigantoch, Brazílii a Indii, súvisiace obmedzenie a narušenie distribúcie vakcín proti koronavírusu.*
Na fyzickom trhu čínske nezávislé rafinérie spomalili dovoz v druhom štvrťroku, pričom skladovali lacnejšiu ropu, čo malo za následok, že obchodníci znížili ceny spotových nákladov na doručenie do Ázie.
Oficiálne údaje Energetickej informačnej správy zo stredy v USA ukázali, že zásoby ropy sa minulý týždeň zvýšili o 1,9 milióna barelov, čo naznačuje, že návrat dopytu si vyžaduje čas, aj keď sa krajina znovu otvorí.
„Činnosť rafinérií sa v priebehu týždňa naďalej obnovovala a miera využitia sa zvýšila o 5,5 percentuálneho bodu na 81,6%, čo rafinérsku činnosť posúva takmer späť na úroveň pred zmrazením zaznamenanú začiatkom februára, ktorá je okolo 83%,“ dodalo ING.
Ceny tento mesiac klesli okolo 4%, čo zvyšuje očakávania, že títo producenti presunú svoje súčasné obmedzenia dodávok do mája na stretnutí naplánovanom na 1. apríla.
++++++++++++VĎAKA za zaujímavé info o vývoji... ...
Celá debata | RSS tejto debaty